Biografie


Met veel plezier laat ik jou hier kennis maken met sommige van de geweldig leuke projecten waar ik aan heb meegewerkt. Op deze pagina vind je mijn verhaal van verleden tot heden.

1993 - 1998


Toen ik begin jaren negentig een vlammend optreden zag van het Amerikaanse Guns n Roses wist ik het zeker… Dat wil ik ook! Onder invloed van bands als Metallica, Nirvana, Pantera, maar met name geïnspireerd door gitarist Slash heb ik mijn ouders kunnen overtuigen om een elektrische gitaar voor me te kopen.

Niet lang daarna gevolgd door mijn eerste Marshall versterker, gekocht van mijn gitaarleraar.


Samen met wat vrienden van school startte ik al snel mijn eerste metalbandje, Army Of Hate. Later werd de naam verandert naar Segregation.

Deze naam, door ons juist gekozen in navolging van de destijds heersende anti-nazi trend, werd echter nogal eens verkeerd geïnterpreteerd.

Dit leidde regelmatig tot vechtpartijen in het publiek en kleine rellen tijdens optredens.


En ondanks dat dit enkele keren een instrument heeft gekost, zorgde dit ook voor een hoop publiciteit, waardoor er al snel een cd kon worden opgenomen en er grotere optredens werden gespeeld met o.a. bands als Gorefest, Katafalk, Sinister, Mon’strum en God Dethroned.

De gitaren (Fender kopieën) gingen in die periode via enkel een Ibanez Metal Charger of Boss Feedbacker/Distortion de versterker in, altijd Marshalls.


1999 – 2001

Tijdens de opnamen van de tweede cd viel de band echter uiteen en brak er voor mij een relatief rustige periode aan als gitarist bij Immortal Flames, Sabalan en later het Groningse Prey van Roeland v/d Velde.


Hoewel dit nog steeds metalbands waren was ik al een lange tijd gefascineerd door de knallende shows die sommige rock n roll bands konden weggeven.


Ook mijn waardering voor de diverse blues grootheden groeide in deze periode enorm en dus bestudeerde ik veel Hendrix, Clapton, Setzer en BB-King. Dit was tevens voor mij de reden in 2001 uiteindelijk geheel te stoppen in de metal-scene.

2002 - 2005

Omdat ik toen bandloos was heb ik veel tijd kunnen besteden aan mijn instrument (inmiddels een Bc Rich USA Warlock) en de daarbij horende theoretische kennis.


Net als in de eerste jaren van mijn spelen heb ik in deze periode veel geleerd.

Door de vele gitaarlessen werd ik zelf didactisch ook sterker en ben ik voorzichtig begonnen met het lesgeven aan beginnende gitaristen.


Andere activiteiten in deze bandloze periode van ongeveer twee jaar waren o.a. het inrichten van mijn homestudio en de organisatie van diverse muziekfestivals in Groningen, Appingedam en Assen.

Deze opende ik regelmatig zelf met het akoestische gelegenheidsduo Mosh. 

2006 – 2007

Ook was ik met Mosh regelmatig op lokale radiostations te horen.

Mede daardoor kreeg ik begin 2006 via Omroep Scheemda een uitdagende functie aangeboden als hoofd-geluidstechnicus bij Blues On The Rocks Live, een radioprogramma met optredens van binnen- en buitenlandse bluestoppers vanuit de Eextahal te Scheemda.


Het was tevens de periode dat ik veel op jamsessies speelde (met o.a. Lou Leeuw en Hans van Lier), alwaar het idee opbloeide een rock-georiënteerde coverband te beginnen… Quint werd een feit.


Ik maakte sinds een paar jaar als geluidstechnicus veel audio-opnames en kon zodoende de eerste (en enige) cd van Quint zelf opnemen.


Enkele namen waarmee ik destijds gewerkt heb zijn Kickstart, Clueless, Delain, Noon, en top-producer Ron Gullen, die het vak leerde tijdens de opnames van Procal Harum’s Whiter shade of pale.


Helaas kwam er door een aantal verhuizingen binnen de band een vroegtijdig einde aan Quint, waarna ik toetrad tot de feestband Bullseye, waarmee ik veel in feesttenten en op bruiloften heb gespeeld.


De Ibanez en Boss pedaaltjes waren inmiddels op aanraden van Rene Muthert vervangen door een Line6 Pod. Deze ging meestal in stereo naar twee versterkers, nog altijd Marshalls.

Ook werd de Warlock vervangen door een Gibson Les Paul.


2008 - 2012


Omdat het spelen van (feest) covers met Bullseye zo goed bevalt ga ik op zoek naar een nieuwe uitdaging in die richting en start begin 2008 partyband The Hips.


Ook speel ik diverse invalklussen en ben ik in deze periode druk bezig met het schrijven van een eigen lesmethode.

De Marshalls versterkers zijn inmiddels vervangen door een stereocombinatie van een Fender Deville en een Vox Ac30cc.


Als ook The Hips er begin 2011 helaas mee moet stoppen begin ik samen met zangtalent Larissa Wolthuis een op rockende funk en soul gebaseerde band, FRIZZ. Bij deze band legden we de nadruk op een combinatie van entertainment en een kwalitatief hoog muzikaal niveau.


Als echte rasmuzikant zijnde, vind ik het samenspel met andere muzikanten het allerbelangrijkste wat er is.

Liedjes noot voor noot instuderen kan elke goeie instrumentalist of zanger(es).

Maar samen in het moment, voor een live publiek, een liedje aanvoelen en tot het einde uitspelen, kan niet iedereen.


Soms zelfs liedjes die je helemaal niet kent! Daar ligt mijn passie:

Samenspelen met andere muzikanten en elkaar aanvoelen om zo het geheel naar een hoger niveau te tillen.

Soms gaat dat geweldig, soms lukt dat minder.

Hoe dan ook, een echte muzikant geniet van elke seconde tijdens dit process.

Juist hierom ben ik de Jamsession On Tour gestart.


Sinds 2010 organiseer ik dus met regelmaat een Jamsession On Tour: een reizend muzikaal concept dat nog steeds actief en te boeken is voor gezellige jam-avonden of open-mic events.


Tijdens onze sessies is iedereen welkom om mee te doen, of je nu wilt zingen, een instrument bespeelt of gewoon wilt genieten van live muziek. Wij zorgen altijd voor de benodigde microfoons, instrumenten en versterking.


Daarnaast is er altijd een huisband aanwezig die tijdens de pauzes een aantal nummers speelt om de sfeer erin te houden.

Gezelligheid staat voorop, en het publiek mag volop verzoeknummers indienen,

we spelen vrijwel alles!



Voor meer info over mijn huidige activiteiten kijk je naar mijn website www.roymckaren.com, instagram.com Facebook.com of youtube.nl. Je mag me natuurlijk altijd bellen/mailen voor sessiewerk en invalklussen.


2013 - 2018

In 2013 deed ik auditie bij de net daarvoor opgerichte Anouk Coverband. Deze tribute act groeide uit tot een ware sensatie en bracht de show van de bekende Nederlandse zangeres Anouk tot in de kleinste details tot leven. Repeteren deden we in het begin altijd in Gasselternijveenschemond, een perfect Scrabblewoord.


De Anouk Coverband stond garant voor een strak gerepeteerde liveshow, compleet met een akoestisch intermezzo. De band beschikte over een eigen licht- en geluidscrew en trad vooral op bij grote festivals en tijdens nationale feestdagen.

De band werd aangevoerd door Renate Borcheld, wier zangstem nauwelijks van die van Anouk te onderscheiden is. Doe je je ogen dicht, dan hoor je Anouk. Kijk je naar de show, dan lijkt het alsof je haar daadwerkelijk voor je ziet.


Een van de mooiste optredens was in het Molenberg theater toen wij daar als hoofdact mochten spelen. De volle zaal ging helemaal los. Als band hebben wij vele mooie momenten mogen meemaken zoals de opnamen van een viertal liedjes met daarbij behorende video’s. Uiteindelijk stopte de band omdat een aantal bandleden het te druk kregen met ander werk.


2019 - 2024


In deze periode is de band The Tennesee Bandits  opgericht. Ook speel ik nog steeds veel optredens met Harm Tabak & The Flashbacks en natuurlijk de Jamsession On Tour. Hierover later meer...